Parçalı bulutlu

Kış lastiği uygulaması başladı: Alırken nelere dikkat etmeli?

Ekonomi - Aralık 2, 2022 5:52 am A A

Kış lastiği uygulaması başladı: Alırken nelere dikkat etmeli?Eriştirme ve Altyapı Bakanlığı kararıyla şehirlerarası karayollarında yolcu ve eşya taşımasında kullanılan vasıtalarda kış lastiği takılmasını gerekli kılan “kış lastiği uygulaması” 1 Aralık’tan itibaren başladı. 1 Nisan 2023’e kadar 4 ay süresince devam edecek uygulamada, kaideye uymayan taşıtların sürücülerine 1152 lira ceza kesilecek. Milliyet / Levent KöprülüLastik Sanayicileri ve İthalatçıları Derneği LASİD, tehlikesiz ve akıcı bir trafik için sadece lüzumluluk kapsamında olan ticari taşıtlarda değil tüm taşıtlarda kış lastiği kullanılmasını önerdi. LASİD Genel Sekreteri Erdal Kurt, “Kış lastikleri iklimsel metamorfozlar sebebiyle değişiklik gösteren hava şartları ve buna bağlı olarak değişen yol gidişatlarına karşı sürüş ve can güvenliğine katkıda bulunur. Kış lastiği, + 7 derece altındaki sıcaklıklarda sertleşmeyerek yere tutunma özelliğini korur ve ıslak, balçıklı veya karlı yüzeylerde sürüş emniyetini artırır. Bu özellikleri sebebiyle hava ve yol koşullarından kaynaklanabilecek olası risklere karşı ortak trafiğin tehlikesiz ve akıcı olmasına katkı sağlar” dedi. Kış lastiğinin “kar lastiği” olmadığını, kış lastiğine geçmek için kar yağmasının beklenmemesi gerektiğini kaydeden Kurt, sadece ticari vasıtalar için değil özel vasıtalar için de kış lastiği kullanılmasının ehemmiyetine işaret etti.63897e34214ed81840ba63b6.pngBİLİNMESİ GEREKENLERKış lastiklerinin diş derinliği, yaz lastiklerine göre genelde daha fazladır. Ayrıca yaz lastikleri, ıslak tabanlarda yolu iyi kavrayacak yapıya sahip değildir. Bu surattan kışın yaz lastikleriyle virajlarda daha fazla savrulma olur.Bu lastikler, özel karışımı sayesinde +7 derecenin altında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur. +7 dereceden daha soğuk havalarda kış lastiklerinin fren mesafesi gerek yaz lastikleri, gerekse zincir takılmış yaz ya da kış lastiklerine göre daha kısadır.63897e33214ed81840ba63b4.pngKış lastikleri, karlı ve buzlu yollarda taşıtın çekiş ve frenleme marifetini artırır. Karlı tabanda kış lastikleriyle 50 kilometre/s süratle seyreden bir taşıtın fren mesafesi 36 m iken, yaz lastikleriyle bu mesafe 44 m’dir. Aradaki 8 metrelik fren mesafesi, takribî iki binek taşıt boyuna denktir. Karlı, erimiş karlı ve balçıklı yüzeylerde yaz lastiklerine göre sürükleyişi yüzde 25’e yakın artırır.Düşük basınç, kış lastiklerinin de yola tutunmasını eksilebilir. Kış koşullarında lastik havalarını 0.1-0.2 bar artırmak, tabandaki karlı tabakayı yarmayı kolaylaştırdığı için sürükleyişi artırır. Kış lastiği, taşıtın performansına uygun seçilmeli.ALIRKEN VE KULLANIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİ?Taşıtta sadece 2 lastiğin kış lastiği olması, ani frenleme ve viraj dönme gibi gidişatlarda hakimiyeti güçleştirir. Sadece ön dingile takılmış kış lastikleri, arka lastiklerin yol yakalayışını kaybetmesine ve taşıtın savrulmasına, sadece arka dingildeki kış lastikleri ise ön lastiklerin yakalayışını kaybetmesi ve virajı alamamasına neden olabiliyor. Bu sebeple 4 lastiğin birden değişmesi gereklidir.Kış lastiklerinin yanaklarında “M&S” Mud&Snow – Balçık ve Kar, “M+S”, “Snowflake” sembollerinden rastgele biri bulunmalı.Kış lastiklerinin kullanım sürelerini uzatmak için kış sonunda, sökülme sırasında taşıttaki konumlarının anekdot edilmesi, sonraki sene ön ve arka lastiklerin yerleri değiştirilerek yıpranma süratlerinin dengelenmesi gerekir. Kışlık lastikleri saklarken lastikler suyla arınılmalı, kurutulmalı ve dişlerine sıkışmış nesneler çıkartılmalıdır. Jantlı ise havada asılı olarak veya yerde uyur pozisyonda, jantları sökülmüşse uyur vaziyette serin ve ışıktan uzak yerde saklanmalı.

Ekonomi - 5:52 am A A
BENZER HABERLER

YORUM BIRAK

YORUMLAR

Hiç yorum yapılmamış.