Havacılık sektöründe rota tasarılaması için çok rakamda etken tahlil ediliyor. Risk talep edebilecek, afaki zaman ve para kaybına neden olabilecek olasılıklar en aza indiriliyor.
Uçakların Tibet bölgesinden uzak durması ise bu incelemeler neticeyi oluşturuldu.
DAĞLAR FAZLA YÜKSEK
Uçakların araziden uzak durmasının en ehemmiyetli sebeplerinden birisi çok engebeli olması ve yüksekliğin ortalamadan çok fazla olmasıdır.
Uçaklarda kabul edilen vasati yükseklik 4.500 metredir. Ancak Tibet’te pespaye alanlar dahi 3.000 metre yükseliğindedir. Uçaklar daha fazla yüksekte uçabilir ancak kabin tazyikinin düştüğü acil vaziyetlerde prosedür gereği uçak bir havaalanına yönlendirilmeden evvel 3.000 metrelik irtifaya inmelidir.
HAVALİMANINA İNİŞ OLDUKÇA GÜÇ
Uçakta yolculara verilen oksijen gerektiği pespayeliğe inmediği sürece 20 dakika yetebilir. Ayrıca Tibet bölgesinde acil iniş yapılabilecek rastgele bir alan neredeyse yoktur. Var olan iki havalimanı hem çok uzak hem de yalnızca birkaç kaptanın inebileceği deneyim isteyen bir yerdedir.
TÜRBÜLANS VE DONMA TEHLİKEYİ VAR
Yüksek dağlık bölgede türbülans tehlikeyi daha fazla olur. Tibet bölgesi ve etrafında da türbülans şiddeti çok daha fazladır.
Türbülans hava akımlarının dalga halinde değişik süratlerde yukarıya ve alt inmesine neden olur.
Jet yakıtı donabilir. Standart Jet A1 yakıtının donma noktası -47 santigrat derecededir. Tibet’te her zaman bu kadar sık düşük dereceler olmasa dahi soğuk olan dağların üzerinde uzun vakit izlemek yakıtın donma tehlikesini artırır.
RADAR SİSTEMİ BULUNMUYOR
Tibet bölgesinde uçaklardaki radar sistemini destekleyecek sistem bulunmuyor.
Tibet’te Çin popülasyonunun sadece yüzde 0.2’si bulunuyor.
HİNDİSTAN ASKERİ BÖLGESİ BULUNUYOR
Ayırca Tibet yakınlarında Hindistan askeri üsleri de bulunduğu için ticari uçuşlara izin verilmiyor.
Bir kaza alana kazançsa kazazedelerin yaşamda kalması ve kurtarılması oldukça düşük olasılık olacaktır.
Kaynak: Interesting Engineering